Hej!
Jag är en tjej som brukar gå till Palatset, du vet det där kulturhuset för barn och unga i Gamla stan! Nu kanske det ska läggas ner och jag blev väldigt ledsen när jag läste det!
För jag har Asperger och ADHD och när jag kom till Palatset för första gången så kände jag mig välkommen och accepterad. På andra ställen känns det som om man mest är i vägen!
För första gången kände mig också glad på ett sätt jag inte har gjort på länge!
Sverige har sagt att ALLA ska få möjlighet att uppleva kultur (om man vill) och då ska det vara tillgängligt för alla! Palatset är tillgängligt och de har gjort att jag känner mig accepterad – och vet du, det är en väldigt bra känsla! Även FN säger att kulturen ska vara tillgänglig för alla!
Om Palatset läggs ner så finns det ingen annan bra plats att gå till!
Ibland tycker jag faktiskt att Sverige kanske kan låta en sådan här sak få kosta lite! Så snälla, hjälp Palatset att få vara kvar! För deras skull, för alla barn och ungas skull, för alla vuxnas skull och; låt Palatset vara kvar för min skull!
MVH
Anna PG
—
-Fritid för alla på idrottsförvaltningen i Stockholms stad har uppdraget att samordna och utveckla fritidsutbudet för barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Många unga med funktionsnedsättning har väldigt begränsad tillgång till stadens fritidsutbud. Det finns ett stort behov av att öka kunskapen och kompetensen att ta emot unga med olika funktionsnedsättningar på fritidsverksamheter i staden.
Palatset har strävat efter att barn och ungdomar med funktionsnedsättning ska känna sig välkomna och kunna delta i verksamheterna utifrån sina förutsättningar. Redan i planeringsstadiet hörde Palatset av sig till Fritid för alla för att få med tillgänglighetsperspektivet.
Fritid för alla har medverkat på Palatsets Glasögonkurs, där all personal har fått utbildning i bland annat normperspektivet, vardagsrasism och funktionsskillnader. Det har resulterat i att besökare med funktionsnedsättning har känt sig väl bemötta och kunnat delta i Palatsets aktiviteter på sina villkor.
Palatset har en medvetenhet om att det krävs extra insatser och resurser för att deras verksamhet verkligen ska nå ALLA barn och ungdomar. Deras arbetssätt visar att det går att barn och ungdomar, med funktionsnedsättning som i många andra sammanhang inte kan delta på grund av otillgänglighet eller okunskap, kan vara med om möjligheten ges.
Palatset visar oss att genom tillgängliga lokaler, aktiviteter som går att individanpassa och kompetent personal att barn och ungdomar med funktionsnedsättning också kan vara med och kanske för en stund vara i ett sammanhang där faktiskt funktionsnedsättningen spelar väldigt liten roll.
Malin Bernt, samordnare för Fritid för alla
—
I regionen saknas platser där alla barn och unga med olika ursprung, sociala och ekonomiska förutsättningar kan vara en del av kulturens centrum. Palatset har arbetat målmedvetet med att kombinera högsta konstnärliga kvalitet med att inkludera mångfalden både i sin egen organisation och bland sina målgrupper. Det har varit oerhört givande att samarbeta med och utbilda Palatsets ledning och samtliga anställda kring dessa frågor. Sällan har jag mött ett sådant engagemang i att nå så många olika grupper av barn på fullt konstnärligt allvar. Verksamhetens potential att bli ett kreativt nav för generationer av unga går knappast att överskatta.
Oscar Pripp
Forskare och docent i etnologi
—
Vi lever i ett heteronormativt samhälle som dagligen nedvärderar, trakasserar och kränker personer som betraktas som avvikare från rådande samhällsnormer. Unga homosexuella, bisexuella och transpersoner är särskilt utsatta. Därför är vi extra glada över samarbetet som RFSL haft med Palatset där vi har fått äran att utbilda personal och aktivitetsledare i normkritik och hur man kan skapa en öppen och inkluderande miljö där alla kan vara med. Det finns alldeles för få verksamheter som aktivt arbetar med att erbjuda miljöer där barn och ungdomar kan vara sig själva istället för att tvingas följa olika normer som kanske inte passar. Palatset är en sådan verksamhet!
Karol Vieker
Utbildningssamordnare/Certifieringsansvarig
RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter
—
Palatsets styrka – det informella lärandet
Palatset har under den korta tid som det funnits kunnat erbjuda våra elever, på Dialogskolan i Spånga, varierande, spännande upplevelser och minnen för livet! En specialpedagogisk insikt efter besök på Palatset med elevgrupper i olika åldrar, är att informellt lärande är motivationshöjande för alla deltagare – barn som vuxna!
Palatsets upplägg, där eleverna får upptäcka lärandet på ett kreativt, mångsidigt och avslappnat sett, leder till djupare insikter om det egna lärandet. Med andra ord kan det informella lärandet leda till självinsikt, som i sin tur kan stödja den formella inlärningsprocessen i skolans vardag.
Palatsets upplägg erbjuder eleverna ett lärande som sker i ett större sammanhang. Det handlar om en helhetssyn som gynnar elevernas lärande när de deltar på lika villkor! Besöken med de yngre eleverna från mellanstadiet börjades med att ledarna uppmärksammade gruppdynamiken genom olika samarbetsövningar. Palatsets ledare märkte varje elev i gruppen och skapade intresse genom att ta tillvara deras sociala erfarenheter. Det förhållningssättet leder till att eleverna tillåts bli samtalande, reflekterande och tolkande i situationen. Eleverna blev aktiva och högst deltagande!
Palatsets sätt att bemöta och möta besökarna, lyfte eleverna och fick dem att växa med målet att stärka deras tillit att vilja och våga delta och påverka på plats och i samhället i stort.
Dialogskolan stöder Palatsets verksamhet, där syftet gynnar skolans mål genom att eleverna får uppleva lust att lära och möjlighet att lyckas. Det förstärker förmågan att göra positiva val i livet genom att stimulera ungdomarnas förmågor till kreativitet, självförtroende, initiativförmåga, förmåga att ta ansvar, förmåga att arbeta självständigt, förmåga att arbeta tillsammans med andra.
Att ge Palatset en plats att utvecklas av, med och för ungdomar till en viktig samhällsinstitution är en satsning på vår gemensamma framtid i demokratisk anda!
Leena Vuorenmaa
Specialpedagog
Dialogskolan, Spånga
—
Autism och Aspergerföreningen Stockholms län ger en guldstjärna till Palatset där ALLA känner sig välkomna! Vi var där med 17 ungdomar och provade-på . ”Helt fantastikt” sa dem flesta, härlig ställe, underbar personal och bästa betyg för bemötande. Vi har planerad flera besök under januari och februari. Vad händer då? Läs mer om vad vi tycker om Palatset: http://autism.se/RFA/uploads/stockholm/Palatset%20artikel.pdf
// Géraldine Norén Autism & Asperger Föreningen
—
Palatset var för bra för att vara sant
18 januari 2012
För ett par månader sedan besökte jag och en kollega Palatset på Riddarholmen i Stockholm. Vi var på jakt efter en samarbetspartner inom kulturområdet som tillsammans med oss ville arbeta för att stärka barns rättigheter och motverka socialt utanförskap i Sverige. Vad vi fann var något helt unikt. Mitt i stadens kärna öppnades portarna till en byggnad som vanligtvis befolkas av regeringstjänstemän, högt uppsatta politiker eller andra vuxna i kostym, men som nu välkomnade barn och unga från hela staden. På knapparna i hissen upp kunde man bland annat välja mellan konstateljé, verkstad, filmstudio, teatersalong, bio, reprum, kostymateljé, bibliotek, fotostudio och hångelrum (!). När vi kliver ut ur hissen hamnar vi i Harry Potters fantasivärld med hemliga gångar, trappor upp till mysiga loft och pompösa salar från förra sekelskiftet, proppfulla av allt man kan tänkas behöva för att få utlopp för sin kreativitet och skaparlust. Vi går igenom ett kostymförråd där någon ambitiös person har samlat hattar, peruker och prylar från blocket, utförsäljningar och teatrar under flera år. Vi hamnar i ett bibliotek där alla böcker som ges ut i barn och ungdomsgenren presenteras, precis alla! Vi ser en TV-studio där man släpat in en cool bil för att kunna spela in scener i bästa roadmoviemanér, med full möjlighet att sända live på SVT!
Stumma går vi från Palatset med bara en tanke i huvudet; detta är ju bara för bra för att vara sant!? Är det verkligen möjligt att det har skapats ett helt hus mitt i staden där man tar barns rätt till lek, kulturupplevelser och delaktighet på största allvar? Där personalen har särskild kompetens för att se till att även barn som lever med utmaningar i form av funktionsnedsättningar, diskriminering, språksvårigheter eller trassliga hemförhållanden också ska ha tillgång till en plats i staden? Ett eget palats till och med.
Men idag verkar det tyvärr som vi har fått svaret. Det var för bra för att vara sant. Ingen hade råd med ett palats för barn. Inte ens i ett av världens rikaste länder, i en av världens rikaste städer, med ett av världens rikaste folk och några av världens mest framgångsrika företag hade vi råd med ett palats för barn.
Det känns väldigt sorgligt. Kunde det inte få vara sant för en gång skull. Kunde vi inte bara få göra ett litet undantag i en värld där barn dagligen exploateras av vuxna, säljs som slavar, utnyttjas i textilindustrin, tvingas fly från krig, blir utslängda från de länder de är uppvuxna i, används som slagträn i vårdnadstvister, går till en skola där de mobbas eller bara lever med känslan av att ingen bryr sig. Ett litet litet undantag.
Att vi säger att jo, här har vi faktiskt råd! Här prioriterar vi barns tillgång till sina rättigheter och tar deras behov på största allvar. Här vill vi göra barn delaktiga. Här vill vi se barn uttrycka sig konstnärligt. Inte minst för att vi ska förstå. Här tycker vi att barn är så viktiga att de förtjänar ett eget PALATS för sitt skapande!
Låt det vara sant. Var annars?
/Lisa Ericson, ansvarig opinionsbildning barn och unga, UNICEF Sverige
—
Jag och min 11 åriga dotter var på Palatset för första gången igår mellan 11.30 och 16.30 och tiden flög iväg ! Vilket helt fantastiskt underbart härligt hus! Stor eloge till alla härliga människor som jobbar i huset och har gjort detta möjligt! Vi kommer tillbaka och sprider till så många vi kan, att detta får man inte missa ! / Maria Carlsgren
—
Hälsa alla som jobbar i Palatset att bemötandet av oss besökare exempelvis oss två Eva 64 och Linnea 8 år var supertrevligt denna första dag. Barnen är verkligen VIP i Palatset! Keep on the good work! / i
—
Vill skicka ett tack till den fantastiske hip-hop instruktör på Palatset som berättat så spännande saker om sin uppväxt och sitt liv med dansen att min 8-åriga dotter var helt bubblande av entusiasm! Jag vet inte vad han heter, men han gör ett kanonbra jobb! /Louise Lindfors
—
Vi besökte Palatset i helgen. Herregud!! Vilket Palats. Vi var tårögda då vi var på hemväg. Alla glada ansikten, alla vuxna och barn i samspel. All kreativitet. All inspiration. All kreatörer!! Vi var förföljda av en långsam kypare hela dagen som vill ha besök i sitt café UNDERBART!!!!! vilket jobb ni alla har gjort under alla dessa år i förverkligande. Vi var mållösa som sagt.
—
Hej! Tack! Vill bara säga att det märks att personalen har kunskap om ADHD, asperger etc. Glatt överraskad och redan sugen på nytt besök med barnen. ♥/ Anja Wikström
—
-Klassen tyckte att det var en superdag på Palatset. Vi är helt saliga efter så många nya erfarenheter. Helt underbart att få uppleva något sådant. Vi upplever att allt var så otroligt bra upplagt och både vi vuxna och eleverna kände hela dagen att alla som jobbade var så ”otillgjorda och schyssta”. Det är nog det bästa tonåringar kan säga om andra vuxna, eftersom det är det vi brottas med varje dag. Rungande stort TACK för allt! Lärare årskurs 8.
—
”Tack för en höjdardag. Vi hade det så himla bra och njöt och utvecklades. Vi fick ny energi och det var så roligt att se hur pigga vi var efter dagen hos er och det som alla sa när vi gick hem var att dagen gick så fort. Vanligtivs slutar vi redan kl 13 på fredagar men ingen sa ett pip om att dagen förlängdes hos er. Vi kommer aldrig att glömma det vi fick vara med om och allt var lika roligt. Nu kommer garanterat hela skolan att vilja komma så håll i er. Tack för att ni är så bra. Vilket jobb ni gör!” Lärare årskurs 7.
—
”Jag lärde mig en massa nya saker och alla som jobbade på Palatset verkade kunna massor. Vi fick lära oss många nya grejer på datorerna och så gjorde vi film och träffade en författare. Sen spelade vi teater, då kändes det som om vi i klassen kom närmare varandra för han som ledde visste verkligen vad han gjorde. Jag tror aldrig att jag har haft så kul samtidigt som jag har lärt mig så mycket. Dagen på Palatset var nog den bästa i mitt liv!” Elev Erik årskurs 6.
—
”Det fanns ingenting som jag saknade på Palatset. Man kan säga att det fanns allt som jag älskar och allt som jag tycker att alla människor ska få göra i sina liv. Då skulle världen bli en bättre plats att leva på” Elev Saga år 6.
—
”Jag har varit lärare i många år men har aldrig förut haft en så bra utflyktsdag. Grymt inspirerande för mig som lärare att få träffa alla superpedagoger och grymt kul och lärorikt för barnen att få vara en hel dag på Palatset” Lärare årskurs 6.
-Först vill jag bara säga tack för att ni fixade en sån kul dag för klassen. På bussen hem pratade alla på och ville berätta allt för varandra och jag tror att även passagerarna blev engagerade …. Det är inte alltid som våra elever sprudlar efter skolutflykter ska ni veta så det här var riktigt kul. Ingen ville hem när det var dags att gå. Det är ett bra betyg
—
Tack för en underbar dag. Vi har pratat i klassen och det verkar som om det mesta var toppen. Flera berättade att det var jättekul när dom spelade in radioprogrammet (dock var det en del ”väntan” där i studion som var lite jobbigt). Att spela instrument tyckte många var roligt. Att klä ut sig var kul och att bli sminkade under fri tid var succé. Maten tyckte vi dock inte var så kul men det känns tråkigt att klaga när allt annat var så bra (så det gör inget).
—
Hej, jag kan bara hälsa att klassen var jättenöjd med besöket – alla sa att på Palatset finns allt det som dom gillar och dom vill gärna gå dit igen.
—
Klassen tyckte det var en fantastisk dag, allt var bra. Att göra film tyckte många var allra roligast. Stort tack.